Categories
Fordon och trafik

Provkörd: Lynk & Co 01

Om man vill associera varje bil med en nationalitet så är det här en utmaning. Är den svensk eller kinesisk? Företaget har sin bas i Göteborg men sin tillverkning i Kina, men det kan sägas om Polestar också, som ändå med sitt nära släktskap till Volvo oftast uppfattas som svenskt. Många komponenter delas mellan alla tre. Å andra sidan säljer Lynk & Co de flesta av sina modeller enbart på den kinesiska marknaden. Det blir nog enklast att inte tänka så mycket, här finns att tröska igenom ändå.

Lynk & Co 01 verkar nästan skräddarsydd för att passa mitt i krysset av vad den genomsnittliga bilköparen önskar sig idag. Det är en kompakt SUV med generösa utrymmen och gott och väl plats för fyra vuxna med packning. Den går kortare (ungefär 7 mil) sträckor helt på eldrift, vilket borgar för ett gott miljösamvete bara man har möjlighet att ladda hemma, men sedan kommer man nästan 50 mil till på bensin. Och den går tillräckligt fort för alla rimliga behov vid vardagskörning.

Fruktansvärt tråkig, alltså? Mja, inte finns det mycket som tilltalar en entusiast, varken dynamiska köregenskaper eller någon särskilt unik karaktär. Lynk & Co 01 är snarare en bil för den som behöver tillgång till bil i vardagen och vill ha något som kryssar i alla kryssrutor till ett rimligt pris – och som kanske uppskattar flexibiliteten i Lynk & Co:s prenumeration utan bindningstid, där allt utom bränsle ingår för 5 500 kr/månad.

Har man möjlighet att ladda hemma blir den senare kostnaden mycket låg. Även i hybridläge får jag i princip stampa på gasen för att bensinmotorn ska gå igång, så länge det finns batteri kvar – inte ens i motorvägsfart behöver elmotorn någon hjälp. Det finns ett “Power”-läge i vilken bensinmotorn går jämt, men jag har svårt att se nyttan med det. Om man inte varvar som en galning är kraftresurserna högst begränsade.

Åter till priset. Nästan sex lax per månad är inte anmärkningsvärt billigt vid första ögonkastet men efter att ha kört 01:an några dagar är min upplevelse att det är fasligt mycket bil för pengarna. Det enda utrustningsalternativet som erbjuds är i princip fullsmetat, med generöst panoramaglastak, mängder av smarta finesser och Android-baserat infotainment liknande det i Polestar/Volvo i funktionalitet – fast med större skärm och utan Google-tjänster. Det gör väldigt liten skillnad i praktiken just nu, men om Googles ekosystem får fäste kan man tänka sig att det blir svårt för de andra att hänga med på sikt.

Förutom den flexibla prenumerationen erbjuder Lynk & Co också möjligheten att hyra ut din bil och få betalt för det. Denna tjänst verkar inte ha kommit igång riktigt så jag lyckades inte testa den skarpt, men tanken är att du – när du inte använder bilen under en period och har den parkerad så att den är tillgänglig för andra – kan hyra ut den genom Lynk & Co och i teorin till och med tjäna in månadskostnaden. Det är förstås helt rätt tänkt i en värld som försöker vara miljömedveten samtidigt som de flesta bilar står parkerade och oanvända större delen av sin livstid. Huruvida det faktiskt kommer att utnyttjas återstår att se.

Lustigt nog kanske det märke som har svårast att freda sig från Lynk & Co 01:s kombination av prisvärdhet och praktiska egenskaper finns inom samma koncern. Jag har oerhört svårt att se varför någon skulle punga ut mer pengar för en Volvo XC40 hybrid när 01:an gör i princip allting bättre, enbart på “bekostnad” av ett mindre välkänt varumärke. Andra kompakta SUVar i premiumklassen har nog också anledning att svettas en smula, särskilt de som fortfarande kämpar med att komma in i matchen vad gäller infotainment.